Piet van Adrichem: Open brief aan iedereen die Oliveo Handbal een warm hart toedraagt

• 1 april 2019

Maandag 1 april heb ik een punt gezet achter mijn activiteiten als kaderlid bij Oliveo Handbal. (Geen grap) Misschien denk je, ‘Maar je was toch al gestopt?’ Dat klopt. Op 30 oktober 2017 ben ik gestopt als interim-voorzitter van de club. Op dat moment wilde ik, omdat er nog geen opvolger was, niet al mijn taken meteen laten vallen. De nieuwe Commissie Technische Zaken was net lekker op stoom en ik heb destijds aangegeven deze commissie te blijven leiden tot er een nieuwe voorzitter zou zijn. Dat was in de verwachting van een overbrugging van maximaal een half jaar, waarin de werkgroep nieuwe voorzitter ongetwijfeld iemand zou vinden om de Oliveo kar te trekken.

Dat blijkt helaas anders gelopen. Er is anderhalf jaar later nog steeds geen voorzitter en de werkgroep is al geruime tijd niet meer actief. Ze zagen er geen gat meer in.

Voor mij is nu, na bijna anderhalf jaar, het moment gekomen om achter dit tijdelijk voorzitterschap van de CTZ een punt te zetten. Ik zie geen beweging en actie meer gericht op het werven van een nieuwe voorzitter en vind dat deze impasse al veel te lang duurt.

Het huidige bestuur is inmiddels ingedikt tot vier personen, die hard werkend proberen de boel zo goed mogelijk draaiend te houden. Hoe dat er uitziet, heeft iedereen kunnen zien, die zaterdag 16 maart bij de thuiswedstrijden van Dames 1  en Heren 1 was. Een volgepakte tribune, veel publiek in de zaal zelf, een stampvolle kantine en twee bestuursleden, de een in de kantine, de ander in de hal, die alles in goede banen probeerden te leiden. Natuurlijk is er niets mis mee, als bestuursleden daadwerkelijk de handen uit de mouwen steken, maar ik vond het een duidelijk signaal, dat we op de verkeerde weg zitten.

Heus, er gebeuren veel goede dingen, heel veel mensen zetten zich op een of andere wijze in voor Oliveo Handbal. Commissies en functionarissen leveren prima werk en er worden ook vacatures wèl ingevuld. De teamgesprekken van de afgelopen periode geven aan, dat veel leden het naar hun zin hebben in hun team en in de club. Wat wil ik dan nog meer?

Ik vind dat een club als Oliveo Handbal niet zonder voorzitter en min of meer compleet bestuur kan. Oliveo is een bloeiende handbalclub, waar door anderen jaloers naar wordt gekeken. Ruim 400 leden, een prachtige accommodatie, betrouwbare sponsors, selectieteams die op een heel behoorlijk niveau presteren en we barsten uit onze voegen met de aantallen jeugdleden en jeugdteams.

De uitdagingen, die dat met zich meebrengt, vragen om een bestuur, dat niet alleen de boel draaiend houdt , maar ook nadenkt over de toekomst, een visie ontwikkelt en de huidige kwaliteit borgt en liefst nog verbetert. Wat we nu beleven in onze mooie club, is immers niet komen aanwaaien, daar is lang en hard aan gewerkt. Dat vasthouden vraagt om vooruitkijken en sturen.

Daarom vind ik dat we zo snel mogelijk een nieuwe voorzitter nodig hebben. Mag ook een duo zijn. Eén of twee personen, die de het huidige overbelaste rompbestuur, van nieuwe impulsen voorzien en bereid zijn om de kar een tijdje te trekken. Met ideeën, waar we met Oliveo Handbal naartoe willen en inspirerend voor de vele enthousiaste vrijwilligers, die zich nu voor de club inzetten.

Op dit moment proef ik in de vereniging helaas te weinig urgentie voor het oplossen van dit probleem. Ik vind het namelijk ‘ons’ probleem en niet alleen een probleem voor het bestuur. Met z’n allen zijn we Oliveo Handbal. Maar… we kijken toe en zien wel, wanneer de huidige bestuursleden opgebrand zijn. En…. we laten als club kansen liggen.

Dat gaat me aan het hart. Dit moeten we met z’n allen toch niet willen?

Vandaar deze ‘noodkreet’. Natuurlijk kunnen en hoeven we niet allemaal zelf voorzitter te worden, maar we kunnen minstens met elkaar op zoek gaan.

Wie pakt de handschoen op?

Piet van Adrichem (ere voorzitter)

pietvanadrichem@kpnmail.nl